Προστασία πρώτης κατοικίας: Στη Βουλή η τροπολογία – Τα μυστικά και οι παγίδες της ρύθμισης

Με διαδικασίες – εξπρές και παρά τις ενστάσεις των δανειστών, η τροπολογία που θα διαδεχθεί το νόμο Κατσέλη έφτασε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο το βράδυ της Τρίτης (26/03)

Αποφασισμένη να προχωρήσει στη ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας είναι η κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι οι Βρυξέλλες διατυπώνουν σοβαρές ενστάσεις.

Η σχετική τροπολογία με το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης (26/03) στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών και σήμερα Τετάρτη (27/03) εισέρχεται για συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Ακολούθως θα σταλεί στην Ολομέλεια, πιθανότατα την Πέμπτη, και την Παρασκευή θα τεθεί προς ψήφιση.

Αναφορικά με το αν οι δανειστές έχουν δώσει το «πράσινο φως», στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ξεκαθαρίζουν πως πρόκειται για πολιτική πρωτοβουλία, αποφεύγοντας να απαντήσουν αν υπάρχει τελική συμφωνία με τις Βρυξέλλες.

Τι προβλέπει η τροπολογία

Οι 250.000 ευρώ για τα στεγαστικά δάνεια και οι 175.000 ευρώ για τα επαγγελματικά είναι τα όρια αξίας της προστατευόμενης κύριας κατοικίας, σύμφωνα με την τροπολογία για το διάδοχο νόμο Κατσέλη η οποία κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή.

Παράλληλα, η τροπολογία προβλέπει πως το σύνολο του ανεξόφλητου κεφαλαίου, στο οποίο συνυπολογίζονται λογιστικοποιημένοι τόκοι και, αν υπάρχουν, έξοδα εκτέλεσης κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης δεν υπερβαίνει τις 130.000 ευρώ ανά πιστωτή. Αν η οφειλή έχει συνομολογηθεί σε άλλο, πλην ευρώ, νόμισμα, τότε για τον καθορισμό του μέγιστου ορίου των 130.000 ευρώ λαμβάνεται υπόψη η ισοτιμία αλλοδαπού νομίσματος και ευρώ κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης τουλάχιστον ενενήντα ημερών κατά την 31η Δεκεμβρίου 2018.

Σύμφωνα με τις διατάξεις, για το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας που πέρασαν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης και οδεύουν στη Βουλή:

-H αξία της προστατευόμενης κύριας κατοικίας δεν θα υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ, ενώ για τις περιπτώσεις που η πρώτη κατοικία είναι υποθήκη σε επιχειρηματικό δάνειο τότε η αξία της προστατευόμενης κύριας κατοικίας δεν θα υπερβαίνει τις 175.000 ευρώ.

-Το οικογενειακό εισόδημα του φυσικού προσώπου που θα αιτηθεί την προστασία δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις 12.500 ευρώ, κατά το τελευταίο έτος, για το οποίο υπάρχει δυνατότητα υποβολής φορολογικής δήλωσης,. Το ποσό αυτό θα προσαυξάνεται κατά 8.500 ευρώ για το σύζυγο και κατά 5.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο μέλος και μέχρι τα τρία εξαρτώμενα μέλη.

-Το σύνολο του ανεξόφλητου κεφαλαίου, στο οποίο συνυπολογίζονται λογιστικοποιημένοι τόκοι και, αν υπάρχουν, έξοδα εκτέλεσης κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις 130.000 ευρώ ανά πιστωτή. Αν η οφειλή έχει συνομολογηθεί σε άλλο, πλην ευρώ, νόμισμα, τότε για τον καθορισμό του μέγιστου ορίου των 130.000 ευρώ λαμβάνεται υπόψη η ισοτιμία αλλοδαπού νομίσματος και ευρώ κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης.

-Αν το σύνολο των οφειλών υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ, τότε η ακίνητη περιουσία του υποβάλλοντος την αίτηση, του συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών, πέραν της κύριας κατοικίας, καθώς και τα μεταφορικά μέσα του αιτούντα και του συζύγου του, θα πρέπει να έχουν συνολική αξία που δεν υπερβαίνει τις 80.000 ευρώ.

-Οι καταθέσεις, τα χρηματοπιστωτικά προϊόντα και τα πολύτιμα μέταλλα, του υποβάλλοντος την αίτηση και του συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του νοικοκυριού τους θα πρέπει να έχουν συνολική αξία που δεν υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης.

-O οφειλέτης πρέπει να έχει χρέη τα οποία βρίσκονταν σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών κατά την 31η Δεκεμβρίου 2018.

Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση: «Μολονότι τα τελευταία έτη έχει σημειωθεί αρκετά ικανοποιητική πρόοδος στο θέμα της μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, τα δάνεια με υποθήκη ή προσημείωσης στην κύρια κατοικία του οφειλέτη αποτελούν μία κατηγορία δανείων που, όταν είναι μη εξυπηρετούμενα, αντιμετωπίζουν πρόσθετες δυσχέρειες στη διαχείρισή τους. Αφενός ο εξωδικαστικός μηχανισμός δεν προσφέρεται για τη ρύθμιση των στεγαστικών δανείων των φυσικών προσώπων με εμπορική ιδιότητα, λόγω οργανωτικών δυσχερειών που αντιμετωπίζουν τα πιστωτικά ιδρύματα στην ενιαία ρύθμιση στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων. Αφετέρου ο ν. 3869/2010 στερείται αυτοματισμών, με αποτέλεσμα η ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέσω αυτού του νόμου να παρουσιάζει ακόμα καθυστερήσεις, παρά την πρόοδο που σημειώθηκε στον τομέα της επιτάχυνσης της διαδικασίας. Τα προβλήματα αυτά φιλοδοξούν να αντιμετωπίσουν οι προτεινόμενες ρυθμίσεις, οι οποίες εισάγουν κοινό πλαίσιο τόσο για τα στεγαστικά όσο και για τα επιχειρηματικά δάνεια, με αυτοματισμούς που θα επιταχύνουν τη διαδικασία και με συνεισφορά του Δημοσίου στη ρύθμιση».

Πηγή